Monday 3 December 2012

CONTOH KARANGAN JENIS PERIBAHASA

''Gengam Bara Api, Biar Sampai Jadi Arang''. Tulis suatu karangan yang lengkap bagi menggambarkan peribahasa ini.

          ''Gengam Bara Api, Biar Sampai Jadi Arang'' membawa maksud melakukan sesuatu kerja hendaklah sehingga selesai dan membuahkan hasil. Begitulah yang berlaku kepadaAzim, seorang anak muda yang gigih mengusahakan ternakan air tawar. 
          Azim berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia dari sebuah sekolah luar bandar. Peluang kerja yang terhad di pasaran menyebabkan dia menyahut seruan kerajaan dengan menyertai ''Program Siswa Tani'' walaupun ramai antara kawannya kurang yakin akan bidang pertanian.
          Azim dengan dibantu oleh adik dan tiga rakannya mengorak langkah membuka kolam ternakan di  tanah pusaka ayahnya berbekalkan maklumat dan pengetahuan yang diperoleh sepanjang menghadiri ''Program Siswa Tani'' tersebut. Pada permulaan, usahanya memang menghadapi banyak cabaran. Ternakannya banyak mati, musim kemarau, dan cemuhan orang kampung adalah antara dugaan paling berat ditempuhinya. Namun, dengan bantuan Jabatan Penternakan, ternakannya berjaya diselamatkan.
          Selepas enam bulan, ada antara ternakannya yang telah dipasarkan dan pulangannya agak lumayan diperoleh oleh Azim. Hasil jualan tersebut digunakan untuk membeli lebih banyak peralatan moden untuk kegunaan ternakannya dan selebihnya disimpan untuk dijadikan modal membesarkan kolam ternakannya nanti.
          Azim juga sentiasa menambah pengetahuannya dalam bidang ternakan serta membuat penyelidikan tentang ternakannya daripada pelbagai sumber. Selain itu, beliau juga membuat tinjauan tentang permintaan ternakan oleh masyarakat. Iklan juga digunakan untuk menarik perhatian pengusaha pasar tani untuk mendapatkan bekalan dari ternakannya.
          Kini, Azim boleh bernafas lega kerana keputusannya menceburi bidang sektor ternakan tidak sia-sia. Sesuailah dengan peribahasa ''Gengam Bara Api, Biar Sampai Jadi Arang''.

1 comment:

Copyright Reserved by Efrine Q 2012