Monday 3 December 2012

KARANGAN JENIS BERITA

          Karangan jenis berita bertujuan untuk memberi maklumat, pengetahuan, atau hiburan kepada pembaca. Karangan berita perlu ditulis menggunakan bahasa yang mudah, padat, ringkas, dan tidak mempunyai banyak makna, elakkan penggunaan bahasa yang berbunga.      
          Karangan berita yang baik perlu ada beberapa maklumat asas yang ingin diketahui oleh pembaca. Berita yang ditulis perlu menjawab soalan-soalan seperti apa yang berlaku, di mana, bila, siapa, mengapa, dan bagaimanakah kesudahan atau akidatnya.
          Isi yang paling penting hendaklah didahulukan dan setiap isi ditulis dalam satu perenggan.


CONTOH KARANGAN JENIS BERITA

                                                 
Banjir Kilat di Pekan Panchor


MUAR,  30 November-Satu kejadian banjir  kilat  telah melanda Pekan Panchor, dekat sini petang tadi. Dalam kejadian itu, semua rumah dan kedai di pekan itu telah dinaiki air sedalam satu meter.

         Menurut seorang penduduk di situ, Encik Mahfudz b. Mohd. Yasin, air mula naik pada pukul 3 petang. Hujan lebat selama 4 jam telah menyebabkan air melimpah kerana longkang yang tersumbat.
Beliau berkata, sampah sarap yang tidak diurus dengan baik merupakan punca utama. Longkang-longkang yang tersumbat menyebabkan aliran air tersekat. Selain itu, pembangunan pesat di kawasan berhampiran turut menyebabkan tanah lumpur mengalir ke longkang.
         Kejadian itu mengakibatkan banyak harta benda telah rosak. Antaranya termasuklah perabot, barangan elektrik, kenderaan dan sebagainya. Tiada kemalangan jiwa yang dilaporkan berlaku.
         Penduduk-penduduk melahirkan rasa kecewa atas kejadian yang berlaku itu. Mereka juga kesal dengan sikap pemaju projek berhampiran kerana tidakbertanggungjawab.
         Mereka berharap pihak berkuasa tempatan segera mengambil tindakan supaya kejadian itu tidak berulang lagi. 

        

No comments:

Post a Comment

Copyright Reserved by Efrine Q 2012