Tuesday 4 December 2012

KARANGAN JENIS BIOGRAFI

          Karangan biografi menceritakan rentetan riwayat hidup manusia atau latar belakang seseorang yang ditulis oleh orang lain. Orang tersebut boleh menjadi seseorang tokoh yang masih hidup atau sudah meninggal dunia atau orang yang anda kenali.
          Latar belakang seseorang yang hendak ditulis biografinya sepatutnya anda kenali.

KARANGAN JENIS BIOGRAFI

                                                                P. RAMLE
          
          P.Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Putih dilahirkan di Kampung Jawa Pulau Pinang pada 21 Mac 1928. Ayahnya seorang keturunan bangsawan Acheh, Sumatra. Ibunya bernama Mak Mah.
          Nama P.Ramlee memang tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat Malaysia. Walaupun beliau sudah meninggal dunia pada tahun 1973, namanya selalu disebut dan dipuji oleh peminat seni.
          Sehingga kini, filemnya masih ditayangkan di televisyen dan mendapat sambutan yang menggalakkan. Bakat P.Ramlee dalam bidang nyanyian dan muzik bermula sejak di bangku sekolah lagi. Pada waktu itu, beliau masih menuntut di Sekolah Inggeris Francis Light, Jalan Perak, Pulau Pinanag.
          P.Ramlee juga pernah belajar menyanyi dengan seorang ahli muzik yang sangat terkenal, iaitu Encik Kamarudin. Beliau berbakat dalam bermain piano dan biola.
          Sumbangan P.Ramlee dalam bidang seni lakonan dan muzik amat besar. Oleh itu, beliau diiktiraf sebagai seniman agung dan dianugerahkan pingat yang membawa Tan Sri. Sehingga kini, tiada seniman yang dapat menandingi P.Ramlee.
       

No comments:

Post a Comment

Copyright Reserved by Efrine Q 2012